Cara menghilangkan kerutan di sekitar mata di rumah

Peremajaan kulit di sekitar mata

Kulit di sekitar mata sangat halus dan halus. Sekiranya tidak dirawat dengan betul dan lengkap, ia akan kehilangan kelembapan ketika ia bertambah, menyebabkan kerutan, "kaki gagak" dan alur nasolakrimal muncul. Sepertinya usia disebut "dalam jus" dan lelaki menjaganya, tetapi inilah masalahnya - kerutan di sekitar mata mula muncul.

Bagaimana saya membuang pengkhianat ini dari wajah yang cantik? Bagaimana meremajakan kulit di sekitar mata dan dengan cara apa anda boleh melakukannya?

Ubat-ubatan rakyat yang terbukti akan membantu anda - topeng, kompres dan urutan untuk kawasan sekitar mata. Anda boleh menggunakannya di rumah.

Topeng untuk mata dan kawasan di sekitar mata

Cara paling mudah untuk menggunakan topeng kelopak mata adalah dengan menggunakan kain kasa. Ambil sehelai kain kasa (atau sehelai pembalut), letakkan di atas gruel berkhasiat untuk prosedur dan tutup dengan jalur lain. Sekiranya ini lebih sesuai untuk anda, anda boleh memotongnya menjadi dua. Sekarang hamparkan tampalan di atas mata yang tertutup dan biarkan selama 15-25 minit. Setelah mengeluarkan topeng dari kelopak mata, lepaskan sisa-sisa dengan kapas yang dicelupkan ke dalam teh herba. Lubangkan mata anda dengan minyak atau krim. Sila ambil perhatian bahawa krim dan minyak dipalu ke kulit kelopak mata dengan pergerakan yang tepat. Jangan memburuk-burukkan! Kawasan di sekitar mata sangat sensitif terhadap regangan kulit.

Apakah ramuan terbaik untuk topeng mata? Simpan dengan hebat sebagai topeng terhadap kedutan:

  • kentang mentah atau masak;
  • Tembikai;
  • Timun;
  • Pisang;
  • Persik;
  • Epal;
  • Anggur;
  • Aprikot.

Semua ini boleh disapu ke dalam pulpa dengan garpu atau parutan, atau disapukan pada kelopak mata di seluruh bulatan tanpa kain kasa.

  • Raspberi;
  • Akar pasli - lebih baik menatal dalam penggiling daging;
  • Sauerkraut;
  • krim masam - jika anda menambah pasli dan mengisar dalam pengisar, selain kesan meremajakan, kulit akan menjadi sedikit putih dan menghilangkan bengkak dari kelopak mata.
  • Sayang - anda tidak memerlukan pembalut untuk ini, sapukan topeng pada kulit di sekitar mata dan bilas dengan air sejuk selepas waktu yang ditentukan.
  • Oatmeal, dimasak dengan air mendidih dan disejukkan ke keadaan suam.

Memampatkan untuk kelopak mata dan kontur mata

Rendam sapu kapas (kepingan kain kasa) dalam komposisi yang disediakan dan letakkan di kelopak mata. Setelah 10 hingga 20 minit, gunakan kapas untuk menghilangkan kelembapan yang tersisa dari kawasan mata dengan pergerakan yang tepat.

Untuk membuat kompres kelopak mata, anda boleh menggunakan bahan berikut:

  • jus aloe semula jadi (atau gel lidah buaya, yang boleh didapati secara bebas di farmasi);
  • minyak sayuran semula jadi. Persik, aprikot, badam, jojoba, minyak zaitun, minyak jarak (bukan sahaja membebaskan kelopak mata dari keriput, tetapi juga "menyuburkan" bulu mata), koko, buckthorn laut sangat baik terhadap keriput;
  • Penyelesaian minyak vitamin E (biasanya beberapa tetes ditambahkan ke beberapa minyak);
  • Mentega;
  • Susu;
  • Beg teh yang diperbuat daripada teh tidur segar (ada, tetapi lebih disukai, tentu saja, tanpa bahan tambahan buatan) - pasangkan kelopak mata tanpa kain kasa dan tampon;
  • Teh herba (sage, string, pasli, chamomile, linden blossom, mint, calendula, burdock, oregano) sangat mudah disediakan: Tuangkan 1 sudu besar ramuan kering dengan segelas air mendidih, tutup dan biarkan berehat selama kira-kira 8-10 Jam.

Cuba simpan komposisi topeng dan kompres dari mata anda. Untuk melakukan ini, jangan berbaring dengan tegak secara mendatar, tetapi angkat kepala sedikit sehingga tetesan boleh sesekali mengalir di pipi anda. Juga, ingat bahawa semua bahan dalam topeng dan kompres boleh menyebabkan alahan pada kulit kelopak mata yang nipis dan halus dan di sekitar mata. Oleh itu, berhati-hatilah dan pastikan topeng lebih pendek daripada yang ditunjukkan pada kali pertama. Ganti antara topeng dan kompres yang berbeza supaya kulit tidak terbiasa dengan komponen yang sama.

Urut kawasan mata

Anda boleh mengurut kawasan sekitar mata sambil menggunakan krim atau minyak. Urut mempunyai kesan terbaik bersama dengan agen penuaan - penjagaan kontur mata (tandem ini memberikan hasil yang luar biasa).

  1. Ketuk perlahan kawasan di sekitar mata dengan jari anda.
  2. Tekan perlahan-lahan sudut luar mata anda dengan hujung jari anda. Di sinilah kerutan jahat pertama yang disebut "kaki gagak" biasanya tertumpu.
  3. Tekan dengan lembut pada bantalan jari manis anda dari sudut dalam mata anda di sepanjang kawasan di bawah alis anda hingga ke sudut luar mata anda, dan kemudian di bawah mata anda ke jambatan hidung anda.

Jadikan peraturan untuk melakukan latihan mata secara umum - ini adalah pencegahan yang baik terhadap kedutan pramatang dan penglihatan kabur.

Semua kulit, bukan hanya kulit kelopak mata, menegang dan menjadi lebih anjal melalui proses air yang berbeza. Basuh wajah anda secara bergantian dengan air suam dan sejuk. Lap muka dan sekeliling mata anda dengan ais batu (anda boleh membekukan teh herba atau air kosong).

Singkirkan tabiat buruk yang menyumbang kepada peningkatan kerutan di sekitar mata, misalnya:

  • gosok mata anda;
  • Jangan mencuci solek pada waktu malam;
  • Gunakan kosmetik yang tidak bertujuan untuk kelopak mata dan kawasan mata.
  • Memicit dan mengerutkan kening;
  • Asap;
  • Menyalahgunakan minuman beralkohol.

Perhatikan kulit kelopak mata dan sekitar mata kerana agak sukar untuk menghilangkan kerutan dari wajah (hanya kerutan rata kecil yang bagus untuk melicinkan), tetapi anda dapat mencegahnya muncul!

Mengecas wajah

Melakukan senaman sederhana setiap hari bukan sahaja membolehkan anda menghilangkan keriput di sekitar mata, tetapi juga mengetatkan bujur wajah, menghaluskan kulit dan mengekalkan hasil yang diperoleh dalam jangka masa yang lama. Dan semua ini sendiri, di rumah dan tanpa plastik berbahaya. Perkara utama adalah jangan malas! Dan setelah sebulan anda akan merasakan perubahan yang diinginkan pada wajah cantik anda.

Kulit licin, kulit yang sihat, menghilangkan edema, ini adalah sedikit yang akan anda perolehi selain dari fakta bahawa anda akan kelihatan 5-10 tahun lebih muda.

Kekeringan di sekitar mata menyebabkan kedutan

Kekeringan kulit pada kulit dangkal, selalunya tanpa sebab yang berkaitan dengan usia, dapat menjadi provokator untuk kedutan dan jaringan di kawasan mata. Penting juga untuk mengatasi masalah ini.

Apa yang menyebabkan mata kering?

Tanda-tanda penuaan pertama biasanya adalah garis-garis halus dan kedutan di sekitar mata. Beberapa gejala penyakit atau tekanan juga mempengaruhi kawasan ini. Tidak ada jalan keluar dari penyakit tertentu, faktor gaya hidup, dan perubahan cuaca. Sebenarnya, kulit di sekitar mata sangat halus dan halus, yang sering menjadikannya agak kering. Mari kita perhatikan lebih mendalam sebab-sebab di atas.

Kecenderungan mengeringkan kulit di sekitar mata disebabkan oleh kekurangan sebilangan kelenjar sebum di kawasan ini. Kelenjar sebum menghasilkan sebum, yang bertanggungjawab untuk melembapkan kulit. Ini boleh menyebabkan kawasan gelap muncul di epidermis dan membuat mata kelihatan kusam. Dengan penjagaan yang betul, keadaan ini dapat diatasi. Adalah lebih baik jika kita memahami secara umum mengenai sebab-sebabnya kerana kebanyakannya dapat dicegah.

Faktor gaya hidup:

  • tidak mendapat tidur yang cukup / sentiasa duduk hingga larut malam;
  • pemakanan atau kekurangan zat makanan yang tidak betul;
  • mandi berlebihan / pancuran mandian air panas;
  • Merokok / penyalahgunaan alkohol;
  • penggunaan kosmetik yang berlebihan.

Sebab perubatan:

  • Ekzema, psoriasis pada wajah, dermatitis seborrheic, blepharitis, dermatitis kelopak mata. Selain kering, kulit dapat mengelupas dan mengelupas. Sebilangan keadaan ini disertai oleh gejala seperti kemerahan, bengkak, gatal-gatal, dan ruam.
  • Alahan;
  • Diabetes mellitus dan hipotiroidisme;
  • Kekurangan vitamin A;
  • Tekanan.

Perubahan cuaca juga boleh mempengaruhi kulit, terutamanya kawasan sensitif. Ini kebanyakannya berlaku pada musim sejuk apabila kelembapannya sangat rendah. Epidermis kehilangan kelembapan, menjadi kering, dan bahkan mula terkelupas.

Pendedahan sinar matahari jangka panjang adalah salah satu penyebab kulit kering yang paling biasa.

Penggunaan kosmetik dan pembersih muka secara berkala dengan bahan kimia yang keras dapat dengan mudah merosakkan kulit di sekitar mata dan menambah kedutan.

Sebab lain untuk keadaan ini adalah menggosok mata secara berterusan.

Berurusan dengan kawasan mata kering

Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan, anda perlu berjumpa doktor. Jika tidak, anda boleh melegakan kawasan mata kering dengan mengikuti langkah mudah ini.

1. Peningkatan penggunaan air

Salah satu ubat rumah yang terbaik untuk kulit mata kering adalah meningkatkan pengambilan air anda. Minum sekurang-kurangnya lapan hingga sepuluh gelas sehari. Kulit yang kering akan menjadi kering dan mudah rosak, menggelapkannya dan mengembangkan garis-garis halus dan kedutan. Meningkatkan pengambilan air anda baik untuk melonggarkan lendir pada sinus anda. Lendir yang menipis meluncur dengan mudah, mengurangkan risiko lingkaran hitam, keradangan dan kerutan di sekitar mata.

2. Penghidratan yang betul

Pastikan kulit anda terhidrat dengan baik. Sapukan pelembap berkualiti baik setiap kali mencuci muka. Jangan lupa untuk melakukan ini selepas anda mandi. Anda juga boleh menggunakan krim malam berkualiti untuk kawasan mata. Sentiasa gunakan dengan gerakan mengetuk lembut dan ringan.

3. Jangan sekali-kali menggosok mata

Semasa menggosok atau meregangkan kulit di sekitar mata, berhati-hati menggosok kerana sangat halus dan halus. Gosokan ini boleh menyebabkan kemerahan, gatal, atau terbakar, dan boleh menyebabkan pengelupasan dalam jangka masa panjang. Pemakaian dan penghapusan solek secara berkala dapat memberi tekanan pada kulit.

4. Jangan berjaga malam

Dapatkan tidur dan rehat yang cukup dan elakkan tidur tanpa tidur untuk mencegah atau membetulkan lekuk teruk epidermis di dekat mata. Mereka yang tidur lapan jam sehari mempunyai kulit yang menarik tanpa kawasan gelap atau keriput di sekitar mata. Semasa tidur, terdapat penyaliran sinus secara semula jadi, dan duduk berterusan hingga larut malam menjadikan proses ini mustahil dan dengan demikian menimbulkan kemunculan lingkaran hitam. Oleh itu, tidurlah lena ketika kepala anda sedikit tinggi.

5. Bersenam secara berkala

Bersenam secara berkala baik untuk tubuh. Perkara yang sama berlaku untuk kulit. Senaman meningkatkan peredaran darah dan tahap oksigen di dalam badan kita. Latihan pernafasan boleh sangat membantu dalam memperbaiki keadaan dan kulit anda. Senaman juga dapat membantu mengawal tekanan, yang merupakan faktor lain yang berkaitan dengan kulit kering, terutama di sekitar mata.

6. Gunakan kosmetik lebih jarang

Jangan gunakan alat solek mata sekurang-kurangnya beberapa hari. Anda boleh menggunakan krim dengan minyak semula jadi, emolien, antioksidan, vitamin, dan mineral. Menggunakan kosmetik dengan bahan kimia yang keras boleh merosakkan kulit wajah yang halus. Semasa memohon dan menanggalkan alat solek, dia harus meregangkan dan meregangkan beberapa kali.

7. Lindungi diri anda dari cuaca buruk

Sekiranya anda keluar di bawah sinar matahari, pakai topi, cermin mata hitam, dan jangan lupa memakai pelindung matahari yang baik. Sebaiknya gunakan pelembap pada musim sejuk kerana cuaca kering dan basah dapat mengeringkan epidermis.

8. Berhenti merokok

Elakkan rokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan kerana tabiat buruk ini dapat mengeringkan dan merosakkan kulit anda. Merokok dan penyalahgunaan alkohol boleh menyebabkan peredaran darah yang buruk dan penurunan aliran oksigen ke kulit, yang boleh menjadi kering. Pengambilan kafein dan merokok yang berlebihan juga boleh menyebabkan insomnia, yang seterusnya mempengaruhi kulit di sekitar mata.

9. Makan makanan berkhasiat

Pemakanan yang betul juga penting untuk kesihatan epidermis. Mineral seperti zink dan selenium, serta bahan seperti lutein, bioflavonoid, karotenoid dan lemak omega-3, sangat penting untuk merawat kulit kering di sekitar mata dan wajah. Untuk menghilangkan rasa kering, anda perlu mengambil protein, vitamin B, dan tentu saja vitamin E secara berkala. Masukkan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan mentah dalam makanan anda.

10. Elakkan produk kulit dengan bahan kimia yang keras

Gunakan pencuci muka yang lembut dan elakkan pancuran air panas. Kosmetik dengan bahan kimia yang teruk sangat berbahaya. Bahan seperti parabens, resin, lanolin, propilena glikol, nikel dan wangian boleh memberi kesan negatif pada kulit sensitif dan sensitif. Sekiranya anda ingin menghilangkan solek mata, pilih pelembap atau minyak berdasarkannya. Topeng intensif juga melembapkan epidermis dengan baik. Dan serum mata pelembap boleh digunakan sebelum atau selepas memakai alat solek.

11. Cubalah rawatan di rumah

Untuk aplikasi topikal, susu mentah banyak digunakan sebagai topeng untuk kulit kering di sekitar mata. Air mawar juga dapat membuat keajaiban dalam merawat kulit kering. Madu, gliserin, dan minyak kelapa umumnya sangat berkesan dan bermanfaat untuk peremajaan. Dengan menggunakan minyak jarak pada bulu mata, anda bukan sahaja menjadikan bulu mata anda panjang dan tebal, tetapi juga menjaga perawatan kulit anda.

Beg teh hijau yang direndam dalam air sejuk dapat digunakan sebagai kompres, yang sangat bagus untuk menghilangkan serpihan dan kerutan di sekitar mata.

Di rumah, dengan menggunakan kaedah tradisional, melembapkan kulit wajah, yang cenderung layu dan kering, cukup mudah.

Sekiranya tiada kaedah ini berfungsi, anda boleh menghubungi profesional kecantikan atau pakar kecantikan. Kulit kering di dekat mata adalah keadaan yang dapat disembuhkan dengan kaedah sederhana. Perkara utama adalah jangan panik. "Apa yang harus dilakukan? " Tentu saja, jika disertai dengan gejala lain, berjumpa dengan doktor anda untuk menolak kemungkinan penyakit atau gangguan serius.

Kemungkinan menghilangkan kerutan di sekitar mata di rumah. Jaga dirimu supaya lelaki menjagamu!