Fototermolisis pecahan - apakah itu dan bagaimana cara inovatif untuk "menghaluskan" kulit menyelesaikan masalah?

Laser peremajaan kulit bukan ablatif

Fractional Thermolysis (Fraxel) ialah kaedah "resurfacing" laser untuk muka dan badan yang membantu menguruskan masalah kulit yang berkaitan dengan usia dan tekanan.

Prosedur ini hampir sama berkesan dengan pendakap pembedahan, dan selepas termolisis, sel-sel kulit mula aktif menghasilkan kolagen dan elastin, seperti pada masa muda, iaitu, perubahan yang bermanfaat berlaku dalam beberapa lapisan sekaligus, dan bukan sahaja di epidermis luar.

Prosedur ini sangat berkesan, tetapi pada masa yang sama traumatik. Ia hanya boleh dilakukan di klinik khusus.

Apakah itu - photothermolysis pecahan, apakah intipati kaedah dan keberkesanan, petunjuk dan kontraindikasi untuk prosedur pada muka dan badan menggunakan teknologi Fraxel, foto sebelum dan selepas, akibat dan ulasan prosedur laser, anggaran harga dan apakah peranti? digunakan - semua ini kami akan cuba memberitahu anda lebih lanjut.

Maklumat am

Termolisis merujuk kepada proses pemusnahan struktur tisu di bawah pengaruh suhu tinggi. Konsep ini dibangunkan dan disampaikan oleh doktor dan kemudian diperkenalkan kepada aplikasi oleh pakar kecantikan.

Dan fototermolisis juga merupakan proses termolisis, tetapi ia disebabkan oleh pendedahan kepada tenaga cahaya. Dalam kosmetologi, ia digunakan dalam photoepilation dan laser "pengubahsuaian" parut dan parut.

Fototermolisis pecahan ialah teknik di mana fototermolisis tidak menjejaskan seluruh permukaan kulit, tetapi hanya kawasan individu. Ini bermakna kita boleh bercakap tentang pemusnahan tisu secara fokus dengan memanaskannya dengan bantuan tenaga laser (cahaya).

Intipati prosedur dan nama lain

Prosedur photothermolysis pecahan diklasifikasikan sebagai cara merangsang kulit secara negatif, kerana semasa sesi jenis kecederaan tertentu digunakan, dalam kes ini terbakar.

Untuk mencapai hasil kosmetik yang diharapkan, anda perlu memulakan proses penjanaan semula, yang memulihkan kulit selepas kerosakan.

Pembakaran terma sedemikian kelihatan seperti "tiang" yang terbentuk dalam ketebalan dermis di bawah tindakan sasaran sinar laser. "Tiang" dalam kosmetologi ini dipanggil "zon rawatan mikroskopik", atau disingkat - MLZ.

Mereka tidak mencapai lebih daripada sepersepuluh milimeter diameter: sekitar 0. 1 hingga 0. 4 mm, dengan kedalaman penembusan sehingga 0. 5 mm. Bergantung pada jenis prosedur yang dipilih, sepuluh hingga beberapa ribu mikrotrauma sedemikian boleh disetempatkan pada sentimeter persegi permukaan, manakala kadar denyutan ialah 3000 MLZ/saat.

Jika kita menganalisis mekanisme tindakan photothermolysis pecahan, maka ia serupa dengan terapi mesoscooter, tetapi apabila menggunakan roller, kerosakan mikro digunakan secara mekanikal dengan jarum.

Dalam amalan kosmetologi, konsep termolisis pecahan mempunyai beberapa sinonim yang biasa digunakan:

  • termolisis optik kulit;
  • terapi DOT;
  • laser pecahan "menggilap";
  • LAFT tirus;
  • nanoperforasi laser pecahan;

Kaedah ablatif dan bukan ablatif

Ablasi laser ialah pengewapan bahan menggunakan nadi laser. Dalam fototermolisis pecahan ablatif, pilih jenis sinaran laser yang tenaganya diserap terutamanya oleh molekul air.

Dengan kesan jangka pendek pada kawasan setempat, pancaran laser hampir serta-merta memanaskan air yang terkandung dalam tisu sehingga 300 ° C. Akibatnya, seluruh "tiang" menguap dan di tempatnya terdapat luka terbuka mikroskopik yang dikelilingi oleh lapisan sel terkoagulasi haba adalah.

Selepas fototermolisis ablatif, pemulihan adalah lebih perlahan dan lebih lama daripada kaedah bukan ablatif.

Tetapi keputusan prosedur akan menjadi lebih baik secara objektif, dan kesan mengangkat akan lebih ketara. Adalah lebih baik untuk menggunakan kursus 2 hingga 6 sesi. Walau bagaimanapun, dengan prosedur sedemikian, pesakit terdedah kepada risiko tertentu jangkitan tisu di lapisan dalam kulit.

Termolisis pecahan bukan ablatif disebabkan oleh teknik microtrauma yang lebih lembut. Rasuk laser digunakan, yang praktikalnya tidak merosakkan epidermis, terbakar terbentuk di bawahnya.

Tisu yang musnah tidak menguap, tetapi kekal dalam "lajur", sudah tentu, tidak ada luka terbuka. Pengangkatan tidak begitu jelas seperti kaedah ablatif pertama, kerana produk pecahan selular belum dikeluarkan pada masa prosedur, yang bermaksud bahawa tidak ada "menegangkan" kulit.

Adalah disyorkan untuk menggunakan kursus dari 3 hingga 10 sesi. Bagi pesakit hampir tidak ada risiko jangkitan pada lapisan dalam kulit, kerana integriti permukaan tidak dilanggar.

petunjuk, kesan

Petunjuk untuk pelantikan prosedur menggunakan teknologi Fraxel mungkin sebab berikut:

  • keperluan untuk merangsang kulit yang layu dan tua;
  • rawatan lesi berpigmen/depigmentasi;
  • Menghilangkan parut, selepas jerawat dan parut kecil;
  • keperluan untuk menghilangkan stretch mark.

Tidak sesuai untuk membuang pembentukan keloid.

kelebihan

Bagaimanakah kaedah ini berbeza daripada "menggilap" klasik dengan laser? Dengan pendekatan tradisional, lecuran menjejaskan kawasan yang luas, dan dengan pendedahan pecahan ia mempunyai ciri setempat dan menepati masa.

Terdapat ruang kulit yang utuh di antara lesi terbakar, menjadikan fototermolisis kurang traumatik dan mempercepatkan masa penyembuhan.

Kaedah ini sesuai untuk rawatan semua bahagian badan, tetapi dalam kebanyakan kes ia digunakan khusus untuk muka. Apabila menggunakan teknologi Fraxel, pakar kecantikan juga boleh bekerja dengan kulit pada kelopak mata.

Satu ciri termolisis optik dermis ini ialah reka bentuk inovatif peranti DOT itu sendiri, yang membolehkan untuk mengelakkan kawasan kulit yang hilang atau bertindih satu zon dengan zon yang lain.

mekanisme tindakan

Pada perundingan awal, pakar kosmetik menentukan matlamat yang ingin dicapai oleh pelanggan, mengetahui kemungkinan kontraindikasi terhadap prosedur, bercakap tentang kemungkinan hasil dan pematuhan mereka dengan jangkaan pelanggan.

prosedur peremajaan kulit bukan ablatif

Doktor pastinya akan menyatakan tentang risiko dan perkembangan komplikasi pasca operasi, serta tentang penjagaan kulit selepas fototermolisis.

Ia adalah perlu untuk membincangkan dan memilih kaedah melegakan kesakitan yang sesuai terlebih dahulu, dan pelanggan pasti mesti melaporkan sebarang tindak balas alahan terhadap ubat, jika ada.

Beberapa jam sebelum sesi, pengelupasan dangkal dilakukan, tujuannya adalah untuk meratakan ketebalan lapisan kulit yang terangsang.

Semasa operasi, pesakit mungkin mengalami kesakitan dan ketidakselesaan sederhana. Keterukan mereka sama sekali tidak boleh bergantung pada model peranti yang digunakan. Tahap kesakitan bergantung pada kedalaman dan keamatan pancaran laser, dan parameter ini ditentukan oleh pakar itu sendiri, dipandu oleh matlamat terapeutik.

Lebih banyak masalah diabaikan, lapisan yang lebih dalam mesti terjejas.

Walau bagaimanapun, sebagai anestetik, krim biasa dengan kesan anestetik digunakan, yang digunakan di kawasan kerja tidak lebih daripada 40 minit sebelum permulaan sesi.

Semasa sesi, pakar kecantikan menggerakkan muncung ke atas permukaan, yang memancarkan pancaran laser yang disasarkan. Jika keperluan sedemikian timbul, kawasan yang sama akan dirawat berulang kali dalam prosedur yang sama.

Tempohnya ialah 15 minit hingga 1 jam. Ia semua bergantung pada berapa banyak kulit dirawat. Setelah photothermolysis pecahan selesai, krim yang menenangkan digunakan pada permukaan yang "digilap".

Untuk mencapai hasil yang diinginkan, perlu melakukan beberapa prosedur - dari 3 hingga 10, bergantung pada jenis pendedahan yang dipilih. Sesi boleh dilakukan sebulan sekali.

Cadangan (latihan dan pemulihan)

Beberapa hari sebelum prosedur yang dirancang, pesakit harus memulakan rawatan profilaksis dengan antibiotik dan antivirus. Sudah tentu, jika terdapat bukti objektif mengenai perkara ini.

Pada hari photothermolysis pecahan berlaku, orang itu harus mengelakkan alkohol dan bersenam sama sekali.

Penjagaan kulit selepas peremajaan tanpa ablatif

Selepas prosedur fototermolisis bukan ablatif, proses pemulihan berlangsung sehingga tiga hari, selepas jenis ablasi sekurang-kurangnya seminggu.

Jika "penggilap" itu berdasarkan ablasi, pesakit akan terus mengalami kulit merah, bengkak, terbakar, dan tidak selesa selama beberapa hari.

Selepas berunding dengan pakar, anda boleh menggunakan kompres penyejuk atau menggunakan ubat penahan sakit tempatan pada kulit, yang boleh didapati dalam bentuk semburan.

Selepas sekurang-kurangnya tiga hari, warna dermis yang "digilap" boleh berubah sedikit. Contohnya, ia boleh menjadi pseudo-tanned akibat peningkatan degradasi sisa yang mengandungi pigmen daripada sel yang sebelum ini nekrotik.

Kekeringan muncul, pengelupasan bermula, dan seseorang mungkin mengalami gatal-gatal walaupun untuk masa yang singkat. Semua manifestasi ini tidak berbahaya dan akan berlalu sendiri dalam masa seminggu. Dilarang sama sekali menggaru kulit yang gatal!

Agar pemulihan selepas Fraxel dapat diteruskan tanpa komplikasi, anda perlu mengikuti beberapa cadangan asas:

  • Anda mesti menjaga kulit dan menggunakan produk luaran yang disyorkan. Dalam kebanyakan kes, ini adalah ubat yang ditetapkan untuk merawat luka bakar dan semburan pelembap.
  • kerak yang terbentuk di permukaan semasa penyembuhan luka tidak boleh dikeluarkan secara buatan, tetapi hanya jatuh secara semula jadi;
  • Jika sebelum prosedur pesakit mengambil ubat antimikrob dan antivirus, maka kursus harus diteruskan mengikut arahan.
  • Untuk tidak mengembangkan hiperpigmentasi, kulit yang dirawat mesti dilindungi daripada cahaya matahari langsung selama sekurang-kurangnya sebulan. Biasanya gunakan pelindung matahari dengan SPF 40+;
  • Semasa tempoh pemulihan, dilarang menggunakan scrub dan kaedah mekanikal pembersihan kulit yang lain.

Kemungkinan kesan sampingan dan komplikasi

Walaupun photothermolysis pecahan adalah salah satu kaedah yang paling moden dan selamat, ia juga mempunyai beberapa kesan sampingan:

  • jangkitan bakteria, perkembangan streptoderma atau staphyloderma;
  • eritema berlangsung lebih daripada tiga hari;
  • edema pada permukaan kulit yang dirawat bertahan lebih daripada dua hari;
  • hiperpigmentasi dalam fasa selepas keradangan;
  • rupa lepuh terbakar, retakan hakisan;
  • kemerosotan HSV1 atau jerawat;
  • pendarahan mikroskopik di bawah kulit.

Kontraindikasi (umum dan tempatan)

Kontraindikasi untuk peremajaan bukan ablatif

Fototermolisis pecahan tidak dijalankan dalam kes kontraindikasi umum berikut:

  • tumor onkologi;
  • tempoh laktasi;
  • HSV1 dan HSV2 dalam peringkat akut;
  • penyakit berjangkit;
  • penyakit kronik dalam peringkat manifestasi;
  • diabetes mellitus dalam apa jua bentuk;
  • Kecacatan dan kekurangan sistem kardiovaskular;
  • gangguan dalam kerja organ sistem hematopoietik, pembekuan darah yang lemah;
  • kehadiran penyakit autoimun;
  • kecenderungan untuk membentuk parut dalam jenis keloid;
  • status epileptikus atau sindrom sawan;
  • penyelewengan psikologi;
  • mengambil isotretinoin selama enam bulan;
  • kulit sawo matang segar atau lawatan ke solarium.

Dan kontraindikasi tempatan berikut:

  • sebarang proses keradangan yang disetempat di kawasan kerja yang dimaksudkan;
  • integriti kulit terjejas;
  • semua neoplasma yang tidak diketahui asalnya;
  • Cucian kering kulit atau prosedur lain yang boleh mencederakan kulit.

Di mana dan di mana peranti dijalankan, anggaran harga

Harga peremajaan kulit bukan ablatif

Kos prosedur Fraxel bergantung pada kawasan yang dirawat, jadi anggaran harga untuk penurapan laser pecahan akan berbeza-beza.

Hanya pakar yang berkelayakan boleh menjalankan sesi fototermolisis di hospital kosmetik.

Untuk peremajaan Fraxel itu sendiri, peranti dengan laser CO2 atau Erbium digunakan. Salun kecantikan biasa, sebahagian besarnya, tidak mempunyai peralatan yang diperlukan atau kakitangan terlatih.

Penggunaan laser untuk tujuan kosmetik masih menjadi kontroversi. Walau bagaimanapun, prosedur berdasarkan pendedahan kepada pancaran laser adalah antara yang paling popular, berkesan dan selamat.

ulasan

Kami menjemput anda untuk membaca beberapa ulasan tentang peremajaan kulit muka laser pecahan:

  • Ulasan pertama: "Saya berumur 35 tahun. Pergi untuk 2 sesi fototermolisis pecahan. Lawatan kedua berlaku 30 hari selepas lawatan pertama. Akibatnya, saya perasan bahawa pori-pori saya yang biasanya sedikit membesar menjadi lebih ketat dan kulit di dahi dan pipi saya kelihatan lebih sekata. Saya berpuas hati. Satu-satunya perkara yang menyebabkan saya kesulitan ialah pengelupasan yang muncul selepas lawatan kedua. Tetapi ia hilang tanpa jejak selepas tiga hari. Sekarang saya melihat cermin dan menikmati wajah saya sendiri. "
  • Penilaian kedua: "Saya ingin berkongsi dengan anda tanggapan saya tentang kaedah ini, kerana saya merasakan hasil yang positif. Selepas tiga prosedur, saya perasan bahawa muka saya menjadi lebih cerah, bintik-bintik pigmen di beberapa bahagian muka menjadi lebih cerah, parut menjadi kurang ketara, dan kulit menjadi lebih tegang. Perubahan ini tidak berlaku serentak, tetapi secara beransur-ansur. Selepas kira-kira 4 bulan saya kelihatan 5-6 tahun lebih muda daripada saya. Saya menasihati semua orang yang menjaga diri mereka untuk mencuba perkara yang indah ini.
  • Kajian ketiga: "Saya sangat takut dengan jenis prosedur ini, mempercayai bahawa ia mempunyai lebih banyak akibat yang tidak diingini daripada tambahan. Walau bagaimanapun, apabila kedutan pertama muncul, idea "transformasi kulit ajaib" mula mengunjungi kepala saya dengan lebih kerap. Jadi saya memutuskan untuk menjalani sesi fototermolisis. Terdapat sensasi yang sedikit menyakitkan, tetapi boleh diterima. Selepas beberapa ketika, perubahan yang menggembirakan pada Wajah kelihatan: kedutan di sekeliling mata licin, kulit menjadi lebih cerah, kontur menjadi tegang. Secara umum saya menyukai kesannya. Saya akan menggunakan prosedur ini semula jika perlu.
  • Penilaian keempat: "Saya menganggap kaedah ini sangat diperlukan untuk setiap wanita yang ingin kekal muda dan menarik. Saya menemui sesuatu yang baru untuk diri saya dan sangat berpuas hati. Terdapat banyak momen positif dan semuanya terpancar di wajah saya: garis-garis halus dan bintik-bintik pigmen hilang, kulit tidak begitu menggeleber lagi, keradangan berkurangan dan, di atas semua, saya lebih menyukai diri saya sendiri. Saya ingin menasihati semua orang supaya menyayangi diri sendiri, tidak berhemat dengan kecantikan mereka dan menggunakan prosedur yang berkesan untuk memelihara keremajaan mereka.