Peremajaan Muka: Kaedah dan Prosedur di Rumah

Kesan daripada faktor-faktor negatif seperti pencemaran, sinar matahari dan barang-barang dari beberapa tahun kebelakangan ini meninggalkan kesan di wajah. Hari demi hari kulit berubah, kedutan muncul, lalat mengendur. Tetapi jangan tergesa-gesa untuk menjadi tua! Terdapat banyak cara, walaupun di rumah, untuk mengembalikan keremajaan wajah anda.

Penjagaan wajah anti-penuaan

Mengapa kulit bertambah tua?

Punca Penuaan Muka

Kulit bertambah tua dari tahun ke tahun - ia adalah proses semula jadi. Dengan bertambahnya usia, kemampuan tubuh untuk menyembuhkan dirinya semakin berkurang. Faktor semula jadi mempunyai kesan buruk pada kulit: cahaya matahari, fros, kelembapan tinggi. Radikal bebas memainkan peranan penting dalam penuaan kulit, merosakkan sel dan menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam badan.

Antara sel yang sihat dan radikal bebas adalah bahan yang secara kolektif dikenali sebagai antioksidan - watak utama yang menentang proses penuaan. Makanan yang kaya dengan antioksidan menyediakan tubuh dengan bahan pelindung yang diserap ke dalam aliran darah dan membantu mengekalkan keremajaan dan kecantikan.

Kaedah untuk meremajakan kulit wajah

Diet yang betul dan gaya hidup yang aktif akan membantu anda kelihatan segar, muda, dan menarik pada usia berapa pun. Anda dapat menghilangkan kedutan yang tidak diingini dengan bantuan pembedahan peremajaan yang dilakukan di salun kecantikan.

Peremajaan kulit wajah di salun kecantikan

Pembedahan peremajaan wajah dilakukan di salun kecantikan.

Teknologi perkakasan bukan pembedahan pengetatan kulit, yang dipanggil kaedah peremajaan Elos, sangat popular. Ia mengaktifkan penghasilan kolagen, yang menghasilkan hasil yang luar biasa: kulit menjadi anjal, kedutan hilang, oval wajah diketatkan.

Kosmetik moden menawarkan beberapa kaedah yang berkesan untuk menghilangkan gejala penuaan dari kulit:

  • Photorejuvenation - rawatan lapisan kulit yang mendalam dengan cahaya di mana tidak ada sinaran ultraviolet;
  • rawatan laser pecahan - lapisan atas epidermis diewap secara selektif dengan sinar laser;
  • Mesoterapi - suntikan mikro koktel yang terbuat dari asid hyaluronik, asid amino dan bahan mesra kulit yang lain;
  • Biorevitalisasi - suntikan asid hyaluronik tulen;
  • Terapi Ozon - Campuran oksigen dan ozon disuntik di bawah kulit atau secara intradermal.
  • Urut LPG - urutan kulit dilakukan menggunakan alat khas, yang, by the way, diciptakan di Perancis.
  • Terapi PRP, atau Plasma Lifting - Plasma, yang telah diasingkan dari darah dengan sejumlah besar platelet, disuntik di bawah kulit.

Sebelum melakukan prosedur peremajaan ini atau tidak, perlu berjumpa dengan pakar dermatologi, kerana penggunaan prosedur perkakasan mempunyai banyak kontraindikasi.

Senarai kaedah perubatan estetik sangat mengagumkan, semuanya berkesan menangani tugas peremajaan. Namun, tidak semua orang tersedia dengan pelbagai alasan. Anda juga dapat menjaga wajah awet muda dengan bantuan prosedur rumah yang lembut.

Kaedah peremajaan yang mesra, lama dan teruji masa

Untuk mengelakkan semua perubahan yang tidak menyenangkan pada usia dengan usia dan kekal muda dan menarik selama mungkin, perlu menjaga kulit dengan penuh kasih sayang setiap hari. Pembersihan, pemakanan, penghidratan, dan latihan wajah secara berkala - kompleks prosedur ini akan menjadikan anda kelihatan hebat setiap musim panas.

Gunakan scrub untuk membersihkan. Sekiranya kulit anda berminyak, lakukan scrub garam setiap 10 hari. Untuk melakukan ini, masukkan 350 g garam laut atau meja dalam setengah gelas krim cair berkhasiat. Gosokkan produk ke dalam kulit dengan gerakan bulat, kemudian basuh.

Mereka baik untuk membersihkan kulit dari kefir, yogurt, dan krim masam. Yang perlu anda lakukan ialah membasahi span dalam bentuk cecair dan mengelap muka, leher dan décolleté anda. Kemudian lap sisa kefir dengan tonik. Gunakan minyak zaitun suam sebagai pembersih untuk kulit kering. Tuangkan satu atau dua sudu teh ke dalam mangkuk kecil dan rendam dalam air panas selama satu minit. Lembapkan sapuan dan lap wajah anda.

"Cuci" yang baik pada waktu pagi - air dengan penambahan jus limau nipis, lemon atau cuka sari apel: dua sudu teh jus dalam 200 ml air. Daripada mencuci muka, lebih baik mengurut wajah dengan sekeping ais. Ia boleh dibuat dari infus herba atau kelopak mawar.

Topeng anti-penuaan

Manjakan wajah anda dan décolleté dengan medium kontras - ini adalah gimnastik yang menyuburkan kulit dengan baik dan meningkatkan peredaran darah. Sapukan kompres dan topeng pelindung dua hingga tiga kali seminggu.

Dalam kes kapilari yang diperbesar, pencucian kontras dikontraindikasikan.

  1. Topeng anggur menguatkan khasiat kulit, menjadikannya anjal dan mempunyai warna matte yang rata: mash anggur (200 g) dan mengeluarkan bijinya. Masukkan satu sendok teh minyak sayuran dan pekat dengan segelas tepung. Gaul hingga sebati, sapukan komposisi pada wajah, leher dan décolleté selama 25-30 minit.
  2. Pasta pasta mengencangkan kulit, memperbaiki oval wajah: mengisar pasta kelabu yang tidak mencolok dalam penggiling kopi, menambah kuning telur (untuk kulit kering) atau protein - untuk kulit berminyak. Sapukan ke muka selama 10 minit.
  3. Topeng sederhana dan murah mengencangkan kulit: gosokkan dua wortel, campurkan pulpa dengan satu sudu teh pati kentang dan kuning telur dan sebarkan bubur di wajah dan leher selama setengah jam.
  4. Topeng cuka dan madu yang baik: tuangkan madu cair (1 sudu) dengan cologne (50 ml), tuangkan satu sudu teh cuka ke dalamnya. Cairkan dengan air paip (0, 5 cawan), sapukan ke wajah dan angkat setelah 15 minit.
  5. Sekiranya anda mempunyai kulit yang semakin tua, topeng astringen telur dan lemon akan memulihkan turgornya: pukul protein menjadi busa sejuk, tambahkan jus satu lemon, 2-3 tetes minyak pati dan satu gram serbuk talcum. Melincirkan kulit kering dengan krim berkhasiat yang kaya sebelum menggunakan pes. Sapukan lapisan pertama ketika mengering, kemudian sapukan lapisan kedua dan kemudian lapisan ketiga. Selepas setengah jam, angkat topeng dengan serbet yang direndam di dalam air. Topeng sangat berkesan dan tidak boleh dilakukan lebih dari sekali sebulan.
Topeng peremajaan wajah

Topeng menjadikan kulit kenyal dan anjal.

Sama seperti wajah, leher memerlukan rawatan rutin kerana dialah yang dapat mewariskan usia sebenar anda kepada orang lain. Ubat yang telah terbukti - kompres minyak sayuran - akan membantu menghidupkan semula kulit tekak. Panaskan minyak hingga suhu 40-45 darjah, lipat kain kasa dalam beberapa lapisan, lembapkannya dan peras sedikit. Letakkan kompres di leher anda, tutup dengan kertas perkamen atau selofan, dan balut dengan tuala. Pegang kompres selama 20 minit. Jangan bilas minyak yang tinggal, hanya urut dengan jari anda.

Resipi krim

Untuk penjagaan wajah dan décolleté, anda boleh menyediakan krim dengan kesan mengangkat secara bebas antara satu sama lain.

  1. Perah jus dari daun aloe kering, satu sudu teh diperlukan. Masukkan setengah sudu teh berwarna kelopak mawar atau air mawar, satu sudu teh madu dan 50 g lemak babi cair. Letakkan dalam dandang berganda untuk mencairkan madu dan lemak. Biarkan krim siap sejuk, masukkan ke dalam gelas dan simpan di dalam peti sejuk. Krim menyuburkan kulit, menjadikannya lembut dan elastik, melicinkan kedutan.
  2. Krim telur buatan sendiri dengan cepat meningkatkan keanjalan kulit: gabungkan kuning telur dan satu sudu teh minyak badam, tuangkan sesudu besar chamomile tincture, tambahkan satu sudu madu dan setengah sudu garam. Panaskan sesudu kecil jeli petroleum dan masukkan ke dalam campuran. Campurkan semuanya dengan baik, masukkan krim ke dalam gelas dan simpan di dalam peti sejuk. Gunakan setiap hari pada waktu malam.

Rawat wajah anda dengan kerap dan penuh kasih sayang sehingga tidak akan membuat anda kecewa.