15 minyak pati untuk kedutan muka: pilih minyak anda

Mencuba minyak pati dalam penjagaan kulit anti-penuaan dan melawan kedutan adalah alternatif untuk wanita yang lebih suka produk semula jadi daripada yang dibeli di kedai. Kami menganalisis cadangan ahli aromaterapi dan ulasan pengguna di Internet. Berikut adalah senarai 15 minyak yang membantu mengekalkan kulit kelihatan segar dan sihat pada sebarang umur. Tetapi pertama, mari kita lihat bagaimana eter berfungsi.

Bagaimana usia kulit

Badan kita berubah sepanjang hayat: sel mati dan dipulihkan. Tetapi setiap dekad mereka pulih lebih teruk dan lebih teruk. Sudah selepas 30 tahun, seseorang mula kehilangan 1-2% jisim otot setiap tahun, malah menjalani gaya hidup yang aktif. Kerugian dilakukan oleh semua tisu badan, oleh itu tanda-tanda penuaan muncul pada kulit. Kami memanggilnya penuaan dan kami tahu ia tidak boleh dihentikan.

Tanda-tanda luaran penuaan kulit di sekeliling mata pada dua wanita yang berbeza umur

Mengapa kulit menunjukkan tanda-tanda penuaan?

  • lapisan lemak berkurangan;
  • jisim tulang berkurangan;
  • Tisu penghubung musnah.

Metabolisme melambatkan dalam tisu penghubung. Blok binaan badan kita semakin kurang dihasilkan: protein (kolagen dan elastin) dan polisakarida (glycosaminoglycans). Kehilangan beransur-ansur komponen ini, secara umum, proses penuaan. Apa yang boleh kita lakukan? Hanya cuba melambatkan penuaan. Selalunya mereka juga memperbaiki keadaan kulit, meremajakannya dengan bantuan penjagaan yang kompeten.

Bagaimana minyak pati berfungsi melawan kedutan

Dalam tumbuhan, minyak pati terlibat dalam proses metabolik. Komponen utama ester - terpenoid dan sebatian aromatik - sangat cepat dan aktif memasuki pelbagai tindak balas kimia dalam sel. Tindak balas kimia aktif juga berlaku apabila eter bersentuhan dengan kulit manusia. Fenol, aldehid, asid organik dan alkohol dalam eter menyebabkan kerengsaan kulit, darah mengalir lebih cepat ke tempat bersentuhan dengannya. Terima kasih kepada kesan ini, tuam dan aplikasi dengan kerja minyak. Semakin tinggi kepekatan minyak dan semakin lama pendedahan, semakin aktif tindak balas kulit.

Minyak pati tidak mengandungi vitamin. Vitamin diawet sama ada dalam air atau dalam lemak, lemak dan air tidak termasuk dalam komposisi eter.

Minyak pati mempercepatkan proses metabolik dalam sel-sel epidermis. Lebih baik sel kulit diperbaharui dan dipulihkan, semakin sedikit ketidaksempurnaan yang ketara.

Minyak mana yang sesuai untuk anda

Jika anda tidak pernah menggunakan minyak pati dalam rutin penjagaan kulit anda, cuba bau yang paling neutral, seperti lavender sebagai permulaan. Sudah tentu, garis panduan yang paling penting semasa memilih minyak ialah keadaan kulit anda, jenisnya dan sebarang ketidaksempurnaan sedia ada yang ingin anda hapuskan. Mana-mana minyak boleh digunakan pada usia apa-apa, perkara utama adalah menilai dengan betul keadaan kulit.

Adalah penting untuk tidak mengeringkan kulit yang tidak seimbang yang berminyak dan sangat kering. Minyak lembut sesuai untuk jenis kulit ini:

  • Lavender;
  • Geranium;
  • merah jambu;
  • minyak sage.

Untuk jerawat, cari minyak yang berfungsi untuk merawat kedutan dan jeragat. Senarai kami termasuk:

  • minyak pokok teh;
  • Juniper;
  • Fir;
  • jintan manis;
  • Cengkih.

Minyak sitrus sesuai untuk kulit dengan sedikit keanjalan, bintik-bintik pigmen dan selepas jerawat:

  • Lemon;
  • Jingga;
  • limau gedang.

Cara menyapu eter pada muka

Eter tulen dan tidak dicairkan hanya digunakan dalam keadaan kecemasan dan hanya secara terpilih. Anda boleh melakukan ini tidak lebih daripada 1-2 kali berturut-turut. Salah satu masalah sedemikian boleh menjadi jerawat yang berkembang atau sakit selsema di atas bibir. Anda pasti akan membakar kulit di atas jerawat dan ia akan mengelupas jika anda melakukan ini lebih kerap - kepekatan eter terlalu tinggi.

Oleh itu, kaedah utama menggunakan eter pada kulit adalah mencairkannya dalam minyak sayuran.Yang berikut akan sepadan:

  • badam;
  • Avokado;
  • kelapa;
  • jojoba;
  • biji delima;
  • biji anggur;
  • germa Gandum;
  • Zaitun;
  • minyak Argan;
  • Castor dan lain-lain.

Nisbah standard ialah 2-3 titis eter setiap 5ml asas (bersamaan dengan kira-kira 1 sudu teh). Anda boleh membuat campuran sekali sahaja setiap kali, tetapi bukan fakta bahawa anda boleh menggunakan keseluruhan sudu teh minyak sekaligus. Oleh itu, anda boleh meningkatkan jumlah campuran kepada 1-2 sudu besar dan menggunakannya lebih daripada sekali.

Dengan menggunakan perkadaran, campurkan 2-3 sudu teh minyak sayuran dengan eter atau campuran ester pelengkap. Tuangkan ke dalam botol menggunakan corong. Penyelesaian yang terhasil boleh digunakan pada muka dan ditambah pada topeng sebagai alat bebas.Campuran akan disimpan di dalam peti sejuk sehingga tiga minggu.

Pipet, berus, dispenser titisan dan sudu penyukat melengkapkan botol kaca untuk minyak pati

Bergantung pada aktiviti minyak, yang boleh dikesan oleh kecerahan bau, kepekatan boleh berbeza-beza. Ester dari bunga dalam resipi boleh ditingkatkan kepada 5 titis, dan konifer yang kuat dikurangkan. Walau apa pun, ia patut bergantung pada akal sehat dan cadangan pengilang pada pembungkusan. Dan sudah tentu kita bercakap tentang menggunakan minyak yang telah berjaya melepasi ujian alahan pada kulit anda.

Dua cara lain untuk menggunakan eter dalam rutin penjagaan kulit anda ialah menambahkan campuran minyak pati pada topeng muka buatan sendiri anda dan memasukkan kosmetik yang dibeli di kedai dengan eter. Dengan kaedah ini, kosmetik menjadi asas untuk minyak pati. Selalunya mustahil untuk meramalkan bagaimana sebatian akan berinteraksi. Anda mesti memperkayakan sebahagian kecil krim atau losyen dan menggunakannya dengan segera. Nisbah adalah sama: 1-2 titis eter setiap 1/2 sudu teh produk.

Jangan tambah minyak pati kepada sejumlah besar krim sekaligus - lebih baik untuk memperkayakan satu bahagian setiap kali

Kontraindikasi dan kesan sampingan

Ingat bahawa minyak pati sangat berkuasa dan memerlukan pengendalian yang teliti. Mereka tidak disyorkan untuk wanita hamil, bayi dan haiwan. Dalam kuantiti yang banyak, kesan sampingan boleh berlaku walaupun pada orang yang sihat. Sesetengah minyak menyebabkan loya, kerengsaan kulit, dan bau aktif boleh menyebabkan sakit kepala. Jika anda termakan Aether, anda boleh diracuni. Ester disimpan di tempat yang gelap dan sejuk daripada capaian kanak-kanak dan haiwan. Beli eter hanya daripada penjual yang dipercayai: pengeluar utama, farmasi dan kedai kosmetik. Ikut arahan pengilang semasa menggunakan minyak.

Minyak pati tidak menentu, ia larut dalam alkohol kerana ia mengandungi dalam komposisi, serta komponen kuat lain seperti fenol dan aldehid. Itulah sebabnya kami menguji tindak balas kulit terhadap koktel yang begitu kuat.

Uji eter untuk alahan

Untuk memeriksa sama ada minyak pati sesuai untuk anda, anda perlu melakukan ujian kulit. Kacau dengan teliti 1-2 titis eter ke dalam satu sudu teh minyak sayuran. Menggunakan pad kapas, sapukan sedikit campuran pada kulit di bahagian dalam lengan bawah atau buku lali. Biarkan ia meresap dan perhatikan tempat ini selama dua hari. Jika tiada kerengsaan, kemerahan, kegatalan atau gejala intoleransi tipikal lain berlaku dalam masa 48 jam, eter boleh digunakan pada kulit.

Minyak pati melawan kedutan

Minyak pati biasanya digunakan dalam kursus 2-3 minggu, kemudian mereka berehat. Eter mudah ditambah pada ritual pagi dan petang anda antara toning dan pelembap.

Akibat:

  1. kulit bersih.
  2. Lap muka dengan toner.
  3. Sapukan campuran minyak pati.
  4. Gunakan krim muka.

Bergantung pada waktu siang, ini boleh menjadi krim SPF sebelum anda meninggalkan rumah, atau krim pelembab dan berkhasiat pada waktu malam. Juga, adalah lebih baik untuk tidak menggunakan ester asid sitrik sebelum keluar di bawah sinar matahari. Jika minyak tidak diserap, lap muka anda dengan tuala kertas sebelum menggunakan krim atau solek.

Minyak sage terhadap kedutan

Komponen eter bijak mempunyai kesan antioksidan, yang bermaksud ia melindungi sel daripada radikal bebas. Sage ester menjadikan kulit anjal dan anjal, menjadikannya kelihatan lebih sekata.

Sage ether mengatasi keletihan kulit pada semua peringkat umur

Pilihan permohonan:

  1. Campurkan 2 titis minyak pati bijak dan 1/2 sudu teh minyak biji anggur.
  2. Sapukan pada muka dan leher.
  3. Selepas kira-kira 25 minit, keluarkan minyak yang tidak diserap dengan tisu muka dan sapukan pelembap jika perlu.

Sapukan 2 kali sehari selama 2-3 minggu.

Minyak ini sesuai untuk kulit yang sangat berminyak dan dehidrasi, untuk kulit yang tertekan. Ia menormalkan kerja kelenjar sebum, mengetatkan liang-liang, melegakan keradangan pada jerawat, kerana ia adalah antiseptik. Harga sage ether bergantung pada pengilang, dan julatnya agak besar.

minyak cemara

Minyak cemara mempunyai kepekatan komponen yang tinggi, yang boleh dikenali oleh bau tumbuhan yang terang. Tetapi eter ini juga berguna untuk merawat kedutan di sekitar mata - kaki gagak. Fir ether melicinkan, menegangkan kulit, menghalang pembentukan kedutan yang sangat dalam.

Walaupun minyak cemara seperti jarum, ia baik untuk kulit halus di sekeliling mata.

Kaedah dan tempoh permohonan:

  • Jika kita menyediakan campuran untuk muka, kemudian larutkan 3-5 titis minyak pati cemara dalam 1 sudu besar. l. pangkalan;
  • untuk kawasan mata dan bibir, 2-3 titis kepada 1 sudu besar. l. asas.

Campuran digunakan dalam lapisan nipis dengan pergerakan dabbing 1-2 kali sehari selama 20-40 minit.

Kandungan serum meremajakan:

  • 1. l. minyak isirong pic;
  • 2 titis minyak pati rosemary;
  • 2 titis lemon eter;
  • 2 titis minyak pati cemara.

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Campurkan semua bahan.
  2. Gosok beberapa titis serum di antara jari anda.
  3. Sapukan pada kedutan dalam lipatan nasolabial, dahi, pelipis, décolleté.

Adalah dinasihatkan untuk tidak pergi terus ke matahari terbuka. Jika anda menggunakan serum pada waktu siang, cuci muka anda selepas 20-30 minit dan sapukan pelembap. Atau gunakan campuran pada waktu malam sebelum tidur.

Fir juga mengeringkan jerawat dan bintik hitam kerana sifat antiseptiknya.

minyak geranium

Minyak geranium terkenal dengan kegunaan dermatologi untuk merawat kulit kering dan mengelupas. Kedutan dan garis halus menjadi kurang dalam, kontur diketatkan. Geranium juga menggalakkan pembaharuan sel kulit dan mengekalkan keseimbangan air.

Dengan bantuan eter geranium, sel epidermis dikemas kini dengan lebih cepat

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Tambah dua titis eter kepada 1 sudu kecil. krim muka.
  2. Sapukan 2 kali sehari.

Selepas 1-2 minggu anda akan melihat peningkatan pada kulit anda.

Komponen geranium mengimbangi pengeluaran sebum, mengurangkan keradangan, mengeringkan jerawat, menyembuhkan rekahan dan kerengsaan kulit.

minyak pokok teh

Ester ini juga merupakan antioksidan dan mengatasi kerosakan kolagen dalam kulit. Komponen minyak mengeluarkan toksin bersama air yang berlebihan, mengurangkan bengkak dan memberikan penampilan yang lebih segar.

Pati pokok teh mengekalkan keseimbangan kolagen dalam sel kulit

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Campurkan 2 sudu besar. l. minyak kelapa dan 2-3 titik eter pokok teh.
  2. Sapukan campuran pada muka mengelakkan kulit kelopak mata.
  3. Urut perlahan-lahan bahagian lipatan di sepanjang garis urut dengan jari anda sehingga minyak diserap.

Sapukan 3 kali seminggu selama 2-3 minggu sehingga kesan yang ketara.

Bahan-bahan untuk campuran melawan kaki gagak, kedutan bibir dan kulit leher:

  • 2 sudu besar. l. minyak kelapa;
  • 2 titis minyak pati pokok teh;
  • 2 titis minyak pati neroli;
  • 2 titis minyak pati kemenyan.

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. campur minyak.
  2. Sapukan campuran perlahan-lahan selama 15-20 minit.
  3. Sapukan baki minyak dengan serbet.

Permohonan ini dilakukan 1-2 kali seminggu sebagai topeng.

Eter mempercepatkan penyembuhan letusan herpetik, melegakan keradangan, cepat mengeringkan jerawat dangkal dan mempercepatkan pematangan jerawat subkutaneus yang besar. Minyak pokok teh boleh dibeli di hampir mana-mana farmasi. Pengeluar yang dilabel sebagai "organik" mempunyai harga minyak yang jauh lebih tinggi.

minyak nilam

Sifat anti-radang patchouli membantu mencegah selaran matahari dan pigmentasi UV. Patchouli sesuai untuk semua jenis kulit: ia melembapkan dan membersihkannya, mengawal pengeluaran sebum, dengan itu mengurangkan manifestasi jerawat. Kulit pudar dengan kelenjar sebum yang aktif atau tidak berfungsi mencukupi adalah seimbang selepas menggunakan ester ini.

Minyak nilam boleh disapu dengan sapu kapas ke kawasan yang bermasalah: pada parut, bintik penuaan, kedutan, bintik selepas jerawat, pori-pori yang diperbesar. Anda boleh memperkayakan krim atau losyen dengan menambah 1 titis ester nilam pada satu hidangan. Ia boleh digunakan pada bila-bila masa: pada waktu pagi atau pada waktu petang sebelum tidur.

Minyak pati nilam sesuai untuk semua jenis kulit yang berumur dan menggalakkan penjanaan semula.

Campuran untuk Jeragat:

  1. Campurkan 5 titis minyak pati nilam dan 1 sudu besar. l. Minyak bijan.
  2. Tuangkan adunan ke dalam botol kaca dan simpan di dalam peti sejuk.
  3. Dalam tempoh dua minggu selepas penggunaan harian, kesan yang bermanfaat akan muncul.

Nilam merangsang pertumbuhan semula kulit - menghaluskan parut, mencerahkan bintik-bintik jerawat.

minyak mawar

Kajian tentang sifat-sifat bunga mawar menunjukkan bahawa minyak dari bunga ini memusnahkan radikal bebas, membunuh bakteria dan mengurangkan keradangan dalam tisu. Komponen minyak mawar membolehkan sel menyimpan lembapan yang diperlukan, dipelihara dengan baik dan mengekalkan keanjalan. Metabolisme aktif dalam kulit muka membawa kepada pembaharuan struktur sel tepat pada masanya dan dengan itu kepada penampilan yang sihat dan segar.

Minyak mawar boleh memberi manfaat terutamanya untuk pembaharuan sel kulit.

Kaedah dan Tempoh Penggunaan: Anda boleh menggunakan minyak pati mawar dengan menambah 1-2 titis pada pelembap atau dengan menyapunya terus ke kulit.

Bahan-bahan untuk Campuran Anti-Kedut:

  • 12 titis minyak pati mawar;
  • 2 sudu kecil minyak argan;
  • 1/4 cawan mentega shea, dilembutkan dalam tab mandi air.

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Campurkan semua bahan.
  2. Tuangkan campuran ke dalam balang berleher lebar (kerana ia boleh membekukan) dengan penutup dan simpan di tempat yang gelap.
  3. Sapukan sedikit pada kulit pada waktu pagi dan petang.

Kesan campuran adalah serupa dengan pelembap. Kedutan pada kulit yang terhidrat kurang kelihatan.

Rose mengurangkan keradangan, melegakan bengkak dan kemerahan kulit. Minyak mawar berasal dari kelopak bunga, produk ini dipanggil mutlak dan seperti mana-mana kelopak bunga mutlak ia jauh lebih mahal daripada minyak pati. Selalunya yang mutlak dicairkan dengan minyak sayuran lain seperti jojoba dan campuran 3-9% dijual di bawah nama "minyak mawar". Ini adalah amalan biasa. Jika anda membeli mutlak tulen anda juga perlu mencairkannya untuk menggunakannya, ia begitu fokus.

Minyak Ylang Ylang

Kajian 2015 mendapati bahawa ylang-ylang mempunyai keupayaan untuk membaiki protein dan lipid yang rosak oleh radikal bebas. Sebagai antioksidan, ylang-ylang sangat aktif, jadi syarikat kosmetik sering menambah ekstrak atau intipatinya kepada garis kosmetik anti-penuaan.

Sebagai antioksidan, ylang-ylang terdapat dalam banyak produk anti-penuaan.

Bahan Campuran Serum:

  • 2 sudu teh minyak badam;
  • 2 sudu teh minyak biji rami;
  • 2 sudu kecil minyak jojoba.
  • 3 titis minyak pati ylang-ylang;
  • 1 titis minyak pati lemon;
  • 1 titis minyak pati pudina;
  • 1 titis minyak pati neroli.

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Sambungkan semua komponen.
  2. Tuangkan campuran ini ke dalam botol kaca gelap yang bersih. Simpan produk di dalam peti sejuk.
  3. Pada sebelah malam, sapukan serum yang terhasil secara nipis ke muka selama 15-25 minit.
  4. Kemudian lap lebihan dengan tuala kertas.

Selain kesan meremajakan, wangian ini mengurangkan minyak pada kulit. Ylang-ylang eter boleh diperkaya dengan mana-mana minyak sayuran untuk muka atau kosmetik. Terlebih dos boleh menyebabkan loya dan sakit kepala.

minyak juniper

Komponen juniper mempercepatkan metabolisme, meningkatkan pemakanan kulit. Dibersihkan dengan bantuan komponen minyak juniper, pori-pori memastikan pengeluaran sebum yang mencukupi. Dengan kerja yang betul, pori-pori yang tidak tersumbat kelihatan lebih sempit secara visual. Kulit menjadi kurang meradang, terdapat lebih sedikit sebab untuk penampilan jerawat dan bintik hitam. Jerawat sedia ada mengering dan pergi lebih cepat.

Minyak Juniper melegakan semua jenis keradangan kulit

Bahan-bahan topeng anti-kedut:

  • 50 ml minyak kelapa;
  • 5 titis minyak pati juniper;
  • 2 titis minyak pati rosemary;
  • 5 titis minyak pati mawar.

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Campurkan semua bahan.
  2. Sapukan campuran yang dihasilkan pada muka dan tahan selama 15 minit.
  3. Kemudian keluarkan topeng dengan pad kapas yang direndam dalam tonik atau air dengan jus lemon.

Sifat antiseptik dan penyembuhan minyak juniper meningkatkan metabolisme dan meningkatkan daya tahan kulit terhadap jangkitan.

minyak lavender

Menurut penyelidikan, minyak pati lavender membantu badan kita menghasilkan antioksidan yang paling penting dan berkuasa. Ia mempunyai kesan bermanfaat yang mendalam pada kulit.

Minyak lavender, yang merangsang pengeluaran antioksidan dalam badan

Campuran Menghaluskan Kedutan:

  1. Campurkan 10 titis minyak lavender dan 2 sudu besar. l. Minyak kelapa dalam bekas kaca dengan penutup.
  2. Sapukan setiap hari selepas pembersihan pagi dan petang.

Campuran anti-pigmentasi:

  1. Campurkan 5 titis minyak pati lavender dan 3 titis minyak pati kemenyan.
  2. Sapukan bancuhan pada bintik-bintik dengan kapas sebelum tidur.

Gunakan setiap hari selama 2-3 minggu.

Campuran asas lavender dengan minyak sayuran boleh digunakan sebagai ubat yang berdiri sendiri untuk penuaan kulit. Lavender meredakan selaran matahari, menyembuhkan kelemumur dan luka kecil.

minyak limau

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa minyak lemon boleh membantu mengurangkan tona kulit yang tidak sekata dan jerawat. Minyak lemon juga melicinkan kedutan yang muncul pada kulit yang terbakar dan dehidrasi.

Lemon ether - yang utama untuk memutihkan kulit muka

Komponen untuk campuran terhadap kekurangan:

  • 3 titis minyak pati lemon;
  • 4 titis minyak pati chamomile;
  • 7 titik minyak kuman gandum.

Campurkan minyak dalam mangkuk kaca dan kemudian sapukan pada kulit. Gunakan campuran sehingga warna kulit sekata, tidak memudarkan bintik-bintik penuaan, tetapi tidak melebihi 3 minggu.

Minyak sitrus pati dan matahari tidak serasi. Kulit menjadi sangat terdedah kepada sinaran ultraviolet apabila ester digunakan padanya: lemon, oren, tangerine, limau gedang. Selepas menggunakan minyak, jangan keluar di bawah sinar matahari selama 2-3 jam. Oleh itu, minyak sitrus digunakan lebih kerap dalam penjagaan malam.Jika anda menggunakan Lemon Essence selama beberapa hari dalam satu rawatan, anda meningkatkan faktor perlindungan matahari anda pada waktu cerah pada hari itu.Kesan hemostatik dan antibakteria minyak juga telah diperhatikan.

minyak cendana

Eter cendana adalah ubat anti-radang. Minyak itu menepu kulit dan dengan kelembapan yang mencukupi ia kelihatan lebih licin dan kedutan menjadi kurang kelihatan.

Minyak pati cendana mengembalikan keseimbangan kelembapan kulit

Bahan-bahan pelembap:

  • 6 titis minyak pati cendana;
  • 1/4 cawan minyak argan;
  • 6 titis minyak pati geranium.

Jenis penyediaan dan penggunaan:

  1. Satukan minyak dalam botol kaca gelap. Simpan adunan di dalam peti sejuk.
  2. Sapukan pada muka dua kali sehari: pada waktu pagi dan sebelum tidur.

Alat ini kelihatan tona, menegangkan kulit dan memulihkan kontur wajah. Menghaluskan pengelupasan, melembutkan kulit yang kasar, mengawal pengeluaran sebum. Minyak mempunyai julat harga yang luas bergantung kepada pengeluar dan bahan mentah.

minyak limau gedang

Bahan aktif: Komposisi kimia minyak limau gedang adalah serupa dengan minyak sitrus yang lain. Ether merawat jerawat dan mengetatkan pori-pori, mengurangkan kulit berminyak dan mencerahkannya.

Minyak limau gedang untuk meremajakan, mencerahkan dan membasmi kuman kulit wajah

Kaedah dan tempoh penggunaan: Jika anda memperkayakan satu hidangan krim atau losyen dengan beberapa titis eter limau gedang, anda akan mendapat tonik kulit yang berkesan.

Campuran Anti-Kedut:

  1. Sambungkan 1 sudu besar. l. Minyak buckthorn laut dan 3-4 titik minyak pati limau gedang.
  2. Sapukan beberapa titis campuran dengan hujung jari anda ke muka yang telah dibersihkan, yang telah disapu dengan toner, dan biarkan meresap. Gunakan pelembap jika perlu.

Sapukan produk yang disediakan setiap hari semasa penjagaan malam selama 2-3 minggu.

Bahan-bahan untuk scrub asas:

  • 1. l. minyak buckthorn laut;
  • 3-4 titis minyak pati limau gedang;
  • 2 sudu kecil biji kopi yang dikisar.

Campurkan minyak dan kopi ke dalam jisim homogen. Mengelupas seminggu sekali pada akhir musim luruh, musim sejuk dan musim bunga apabila matahari tidak aktif.

Grapefruit dikenali untuk membunuh bakteria pada kulit yang berjerawat. Aroma limau gedang meningkatkan mood.

minyak jintan manis

Seperti banyak minyak lain, minyak jintan mengandungi antioksidan. Eter mempercepatkan pertumbuhan semula sel, dengan itu melicinkan kedutan yang kelihatan dan kendur.

Minyak jintan putih membantu mengawal pertumbuhan dan perkembangan sel kulit

Kaedah dan tempoh permohonan:

  1. Campurkan 2 titis minyak pati jintan manis dan 1 ml minyak kelapa.
  2. Sapukan campuran perlahan-lahan ke muka anda.

Gunakan kursus 1-2 minggu dengan rehat selama sebulan.

Perbezaan mesti dibuat antara minyak pati jintan putih dan minyak berlemak jintan hitam, yang merupakan asasnya.

Selain itu, jintan manis melegakan kegatalan pada kulit, merawat jerawat dan mengurangkan lebam. Pilihan minyak pati jintan putih di pasaran adalah kecil.

minyak oren

Eter oren mempercepatkan darah dalam kapilari kulit muka, dengan itu menguatkannya. Peredaran darah yang baik membawa kepada pembaharuan sel yang cepat, melicinkan kedutan sedia ada dan mencegah yang baru.

Minyak pati oren adalah tonik kulit yang hebat

Campuran Pleat:

  1. Campurkan 10 ml asas dan 3-4 titik eter oren.
  2. Sapukan campuran pada waktu malam dan jangan keluar di bawah sinar matahari pada siang hari tanpa krim pelindung.

Sebagai asas, anda boleh menggunakan mana-mana minyak sayuran, krim, losyen, dan topeng buatan sendiri yang sesuai dengan kulit anda.

Minyak oren melegakan kerengsaan kulit yang berkaitan dengan ekzema, psoriasis dan dermatitis. Mengeringkan kudis selsema dengan cepat.

minyak bunga cengkih

Eter cengkih menyegarkan dan menguatkan. Cengkih adalah antiseptik yang terkenal, ia melegakan kesakitan di kawasan yang meradang. Kulit dengan metabolisme aktif menjana semula lebih cepat dan kelihatan sihat dan berseri. Kedutan pada kulit sedemikian kurang dalam dan tidak kelihatan.

Panduan aromaterapi lebih suka minyak putik cengkih

Campuran Kulit Licin:

  1. Kacau 2 sudu kecil. Minyak biji anggur dan 4 titik eter cengkih.
  2. Semasa upacara pagi dan petang, pelincir kawasan kulit yang dikehendaki. Sapukan campuran dengan bunga cengkih setiap hari selama 2-3 minggu.

Minyak cengkih melawan jangkitan yang sering berlaku selepas merawat jerawat sendiri. Pekat juga melicinkan parut dan parut selepas jerawat. Bergantung kepada pengilang, harga minyak cengkih adalah berbeza.

Pendapat ahli aromaterapi dan pakar kosmetik

Pakar kecantikan mengesyorkan memberi perhatian lebih kepada kulit dari usia 25 tahun agar kelihatan sihat dan segar selama mungkin. Minyak pati dalam pendekatan kosmetik semulajadi adalah elemen penting. Dengan bantuan mereka, anda menjaga muka, leher, décolleté dan kulit badan anda. Mereka mengetatkan, meningkatkan metabolisme, melicinkan garis halus dan melambatkan penampilan yang baru. drNaturopath, penganjur aromaterapi, Josh Acks, menyebut dalam ulasan minyak patinya bahawa ester mujarab diperbuat daripada bahan mentah yang berkualiti, yang bermaksud ia tidak boleh didapati dengan murah.

Ulasan tentang penggunaan minyak pati terhadap kedutan

  1. "Topik garis ekspresi pada kulit muda telah dibangkitkan berkali-kali apabila terlalu awal untuk diangkat tetapi menakutkan untuk bermula. Saya kini telah melihat kesan pada dahi dengan menggunakan campuran minyak pati ylang ylang dengan pengangkutan. Ylang Ylang ialah pelembut kulit yang terkenal. Saya campurkan beberapa titis dengan bidal minyak pengangkutan. Bagi saya secara peribadi, minyak biji anggur adalah yang terbaik. Saya calit muka saya pada waktu petang dan bukannya krim malam. Kulit licin, kusam, kedutan dahi dah berkurangan. Jadi saya mengesyorkannya. "
  2. "Selepas topeng pertama (dengan grapefruit ether) kulit wajah berubah, saya fikir saya berubah, tetapi suami saya kata muka saya lebih segar, putih dan licin. "
  3. "Saya membuat ini (1 titis minyak pati ylang ylang, 1 titis minyak pati lemon dan satu sudu teh garam yang dikisar halus). Dan saya menyukainya! Betul, saya menggunakan minyak biji anggur sebagai asas. Kulit sangat licin! Dan nampaknya bintik-bintik hitam telah menjadi lebih kecil. Dengan cara ini, tidak ada kandungan lemak, yang merupakan perkara utama!

Minyak pati adalah semulajadi dan berkuasa. Mereka boleh sesuai dengan anda dan mempunyai kesan yang baik pada kulit, yang bermaksud anda tidak boleh bergantung pada formula kosmetik pengeluar. Jika anda menggunakan minyak pati dengan betul, dalam kuantiti dan kursus yang kecil, ia berkemungkinan memberi kesan yang baik pada kulit, sekurang-kurangnya tidak membahayakannya.