Cara Melakukan Peremajaan Wajah di Rumah

Peremajaan wajah dianjurkan ketika tanda-tanda penuaan pertama muncul, ketika garis ekspresi atau garis nasolabial muncul. Biasanya, fenomena seperti itu bermula antara usia 25 dan 30 tahun. Terdapat beberapa cara untuk memanjangkan keremajaan dan keindahan kulit di klinik dan salun profesional, tetapi resipi di rumah boleh menjadi alternatif untuk prosedur penuaan. Losyen atau toner yang diperbuat daripada produk buatan sendiri mempunyai sifat regenerasi yang baik dan membantu menghilangkan tanda-tanda penuaan semula jadi yang pertama.

Kaedah Peremajaan:

  • Kosmetik penjagaan;
  • prosedur profesional;
  • Kosmetik perkakasan;
  • resipi buatan sendiri.

Kelebihan rawatan di rumah

Gadis itu menyiapkan kulit untuk keremajaan dengan scrub di rumah

Prosedur peremajaan wajah di rumah mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri, yang berbeza dengan kelebihan dan kekurangan teknik yang digunakan oleh pakar estetik profesional.

Kelebihan:

  • tidak perlu mengeluarkan wang;
  • tidak perlu ke mana-mana;
  • resipi buatan sendiri untuk krim, toner atau topeng mengandungi bahan semula jadi dan selamat yang biasanya tidak menyebabkan reaksi alergi atau kesan sampingan;
  • pelbagai komponen untuk scrub atau scrub biasanya boleh didapati di dapur setiap suri rumah.

Kelemahannya termasuk:

  • kesan jangka pendek;
  • ketidakupayaan untuk menghilangkan kecacatan kosmetik yang serius.

Petunjuk untuk prosedur anti-penuaan:

  • nada menurun;
  • kulit kendur;
  • Beg di bawah mata;
  • Lipatan Nasolabial;
  • Kedutan di sekitar bibir, hidung, atau dahi;
  • Kekeringan dan kerengsaan kulit yang teruk.

Dianjurkan untuk mula meremajakan kulit wajah dan seluruh badan dari dalam:

  • pertama, anda harus mengubah diet anda: makan lebih banyak buah segar, kacang, makanan laut, biji-bijian dan sayur-sayuran;
  • disyorkan untuk minum sekurang-kurangnya 1. 5 liter air pegun dan cecair lain dalam bentuk jus, minuman buah, teh hijau atau kaldu rosehip setiap hari;
  • sekurang-kurangnya untuk jangka masa tertentu adalah wajar untuk menahan diri dari minuman beralkohol dan merokok;
  • Elakkan tekanan, kuatkan sistem saraf dengan mandi kontras pada waktu pagi. Di samping itu, ia menguatkan seluruh badan secara keseluruhan;
  • amati mod tidur dan rehat: lebih baik tidur pada waktu yang sama, tidur sekurang-kurangnya lapan jam sehari, elakkan situasi konflik sebelum tidur, pada waktu malam anda boleh minum rebusan pudina atau segelas susu suam dengan madu .

Urutan dan ekspresi wajah membantu meningkatkan kesan kosmetik anti-penuaan pada wajah. Urut membantu meningkatkan aliran darah ke tisu dan membekalkan sel dengan oksigen. Mematuhi cadangan mudah ini akan membantu memperbaiki keadaan kulit dan mendapatkan hasil maksimum peremajaan wajah dengan menggunakan ubat semula jadi.

Mengangkat topeng untuk meremajakan kulit wajah di rumah

Resepi

Terdapat beberapa resipi dan kaedah yang berbeza untuk mencantikkan wajah anda.

Dianjurkan untuk melakukan peremajaan wajah di rumah, dengan mempertimbangkan usia:

  1. Bagi wanita yang telah mencapai usia 30 tahun, anda boleh melakukan peremajaan wajah sendiri mengikut resipi Cleopatra. Untuk membuat alat seperti itu, anda harus mengambil jus tanaman lidah buaya dan madu dalam bahagian yang betul. Anda perlu melincirkan kulit yang sebelumnya dibersihkan. Anda perlu mencuci campuran selepas 30 minit dan disarankan untuk menggunakan krim berkhasiat.
  2. Wanita berusia lebih dari 35 tahun harus mencuba ubat quark untuk peremajaan wajah. Anda harus mengambil keju kotej dalam jumlah satu sudu besar dan campurkan dengan tanah liat putih, dua sudu rumput laut dan satu sudu madu. Sebaiknya gunakan campuran selama 20 minit dan kemudian bilas.
  3. Untuk kulit kendur yang muncul pada usia 40 tahun, topeng parafin akan membantu mengembalikan nada yang hilang, yang boleh dilakukan dua kali setahun. Juga, mencuci muka dengan susu sejuk atau menggosok wajah anda dengan ais batu dengan rebusan herba atau teh hijau berfungsi dengan baik.
  4. Wanita berumur lebih dari 50 tahun boleh memakai topeng Venesia. Untuk melakukan ini, tuangkan 100 ml air ke dalam periuk dan tambahkan satu sudu kanji kentang. Selepas itu, campuran mesti direbus sehingga pekat sepenuhnya, dan pada akhirnya tambahkan satu sudu krim atau krim masam, dan 6 sudu besar jus lobak merah. Biarkan topeng di wajah anda selama kira-kira 25 minit, kemudian bilas dengan air. Birch sap bagus untuk mengelap kulit.
Krim busa untuk wajah adalah agen anti-penuaan yang sangat baik

Krim busa

Krim busa adalah agen antipenuaan yang sangat baik yang boleh digunakan oleh mereka yang mempunyai kulit berminyak, kering, atau kombinasi. Untuk membuat busa berkrim, ambil satu sudu madu, satu kiwi parut, dua sudu besar yogurt polos tanpa rasa, dan satu sudu minyak badam. Anda juga boleh menambah satu sudu teh almond tanah untuk membuat lulur buatan sendiri. Anda perlu menggunakan busa krim untuk membasahi kulit wajah dan menggunakannya sebagai pengganti sabun atau kosmetik pembersih lain.

tonik

Untuk kulit berminyak atau bermasalah, toner pudina adalah yang terbaik. Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil dua sudu daun pudina kering atau segar dan tuangkan dua gelas air panas, kemudian reneh selama 10 minit. Setelah kuahnya sejuk, anda perlu menambahkan beberapa titis jus lemon dan dua sudu besar calendula tincture.

Krim wajah yang meremajakan buatan sendiri

krim

Resipi ini membolehkan anda membuat krim vitamin di rumah dengan bahan-bahan yang berguna dan semula jadi. Sebagai asas, anda boleh menggunakan krim bayi biasa atau yang lain. Kemudian masukkan beberapa tetes minyak pinggul mawar, minyak zaitun, vitamin B2 dan jus lidah buaya. Selepas penyediaan, disyorkan untuk menyimpan produk sedemikian hanya di dalam peti sejuk supaya tidak kehilangan khasiatnya yang bermanfaat.


topeng

Peremajaan wajah juga boleh dilakukan dengan topeng vitamin dengan bahan semula jadi. Untuk menyediakan topeng yang sihat, disarankan untuk mengambil satu sudu teh madu, satu putih telur dan dua sudu teh tepung. Putih telur mesti dikocok dan dicampurkan dengan bahan-bahan lain. Topeng disapu pada kulit selama 20 minit.

losyen

Anda boleh menggunakan losyen berasaskan pasli untuk mengelap wajah anda. Tuangkan segelas air mendidih di atas 1 sudu daun pasli (segar atau kering) dan reneh dalam mandi air selama kira-kira 20 minit. Kemudian biarkan sejuk selama satu jam dan akhirnya tambahkan 70 g wain putih kering.

Asid buah

Untuk keremajaan wajah di rumah, anda boleh memilih scrub asid buah. Di bawah pengaruh asid buah, sel-sel kulit diperbaharui secara aktif dan tisu dibekalkan dengan kelembapan. Asid membantu membuang sel lama dan memulihkan proses metabolik dengan bertindak pada lapisan luar epidermis.

Mengupas buah dengan asid buah, yang memperbaharui sel kulit

Untuk meremajakan wajah dengan bahan seperti itu, anda perlu mengambil tiga sudu currants dan sebilangan buah anggur. Campuran siap hendaklah disapu pada kulit yang dibersihkan dengan gerakan menggosok lembut. Basuh selepas 10 minit.

Oatmeal dapat digunakan pada kulit, di mana jus lemon dan nanas hancur ditambahkan. Anda juga boleh mencerahkan kulit anda dengan produk ini kerana nanas mempunyai kesan pencerah.

Untuk meremajakan wajah anda walaupun di rumah, anda boleh membeli alat yang disebut mesoscooter, yang mempunyai kesan yang serupa dengan mesoterapi. Peranti ini dilengkapi dengan jarum kecil yang menusuk kulit, mencetuskan proses pembaikan pada tisu. Penggunaan alat ini menyumbang kepada peningkatan proses metabolik tempatan, pengeluaran serat kolagen dan elastin, serta penghapusan kecacatan kecil.

Untuk prosedur anti-penuaan, disarankan untuk membeli mesoscooter khas, yang dilengkapi dengan jarum terkecil dan tidak memerlukan pengetahuan khusus dalam bidang perubatan. Selepas rawatan sedemikian, bahan bermanfaat lebih mudah diserap ke dalam kulit, jadi alat ini dapat digunakan dalam kombinasi dengan pelbagai ubat rumah.

Gadis itu meremajakan wajahnya dengan rawatan di rumah

Kontraindikasi

Tidak dianjurkan untuk meremajakan wajah dengan rawatan di rumah jika terdapat kontraindikasi tertentu untuk melakukannya. Dilarang melakukan pengelupasan di rumah, menggunakan topeng atau cara lain jika anda mempunyai intoleransi individu terhadap komponen yang masuk. Kontraindikasi juga ialah adanya proses keradangan pada kulit atau luka terbuka.

Sekiranya kulit di wajah anda hilang tegang atau cepat kusam, ia mungkin disebabkan oleh keadaan perubatan yang serius. Dalam kes ini, pemeriksaan perubatan diperlukan untuk menentukan penyakit yang mendasari dan menyembuhkannya (hanya setelah prosedur peremajaan ini menunjukkan kesan yang nyata).

Rawatan peremajaan wajah dengan rawatan di rumah adalah alternatif yang sama berkesan untuk rawatan salun. Untuk mendapatkan kesan maksimum dari penggunaan topeng atau krim semula jadi, disarankan untuk memilih semua produk dengan mengambil kira jenis kulit dan ketiadaan reaksi alergi.

Apabila rawatan di rumah gagal, sebaiknya berjumpa dengan pakar kecantikan. Pakar akan menentukan keadaan dan jenis kulit dengan tepat dan menggariskan taktik penjagaan, menggabungkan teknologi terkini industri kecantikan dan resipi nenek yang tidak kurang bijak.