Topeng anti-kedut buatan sendiri selepas 30 tahun: resipi berkesan

Topeng muka anti penuaan

Lebih dekat dengan 35, kulit kehilangan awet muda dan potensinya. Kelembapan tidak dapat dikekalkan secara aktif, wajah secara beransur-ansur "menenangkan" dan kedutan pertama muncul di sekitar bibir dan mata. Penting untuk tidak melewatkan masa ini dengan mencairkan penjagaan biasa dengan produk anti penuaan. Dan topeng buatan sendiri dapat membantu dengan ini.

Topeng muka 30+

Selepas 30 tahun, walaupun jenis kulit berminyak memerlukan penghidratan biasa, tetapi masih terlalu awal untuk melupakan ejen mengawan. Tetapi bagi pemilik wajah "kering", sudah tiba masanya untuk bangun - topeng pelembap harus diganti dengan yang bertujuan untuk memulihkan dan memperbaharui epidermis.Walaupun peralihan dari kulit muda ke kulit dewasa tidak boleh disertai dengan keadaan yang melampau.Produk yang terlalu berkhasiat hanya menjadikan kedutan lebih kelihatan, dan minat untuk "artileri berat" dapat menyebabkan kendur. Penjagaan harus disesuaikan dengan keperluan kulit. Oleh itu, anda boleh bereksperimen dengan menggabungkan topeng dengan kesan yang berbeza.

Diet dan penghidratan untuk keremajaan kulit

Arahan penggunaan

Topeng kelembapan dan peremajaan berlabel "30+" digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah:

  • perubahan berkaitan dengan usia pertama;
  • Kedutan, termasuk tiruan;
  • Pigmentasi;
  • Ptosis graviti - kendur wajah di bawah pengaruh graviti;
  • lipatan nasolabial yang diucapkan;
  • "Pipi bulldog";
  • Dagu berganda;
  • Kulit kusam, kekeringan, mengelupas, dan kering.
bagaimana kulit wajah bertambah tua

Peraturan penggunaan dan kekerapan penggunaan topeng

Produk buatan sendiri hanya digunakan pada kulit yang telah disediakan sebelumnya.Sebelum prosedur utama, anda perlu menanggalkan alat solek dan membersihkan wajah anda. Menggunakan scrub atau scrub meningkatkan keberkesanannya. Mandi wap juga meningkatkan keberkesanan penjagaan. Tetapi berhati-hatilah, mereka dikontraindikasikan pada penyakit kardiovaskular, kulit nipis, rosacea dan rosacea.

Makanan segar dan perkakas bukan logam digunakan untuk mencampurkan topeng. Anda perlu menggunakan produk sebaik sahaja disiapkan - ingat bahawa bahan semula jadi merosot dengan cepat.

Skim untuk menerapkan produk anti-penuaan pada wajah

Masa pendedahan optimum untuk setiap topeng ialah 10-30 minit. Tidak ada gunanya menyimpannya di wajah anda kurang atau lebih lama - bahan aktifnya tidak mempunyai masa untuk diserap atau berhenti berfungsi. Walau bagaimanapun, kekerapan penggunaan bergantung sepenuhnya pada keadaan kulit: 1 hingga 3 kali seminggu.

Topeng boleh kekal di wajah sehingga benar-benar diserap, tetapi mengeringkannya biasanya tidak diinginkan - secara berkala menyemburkan campuran yang digunakan dengan air.

Resipi topeng muka anti penuaan 30+

Keberkesanan formulasi bergantung pada ciri-ciri individu kulit, usia dan keindahan, kualiti dan kesegaran bahan yang digunakan. Jangan putus asa jika salah satu resipi tidak sesuai untuk anda. Cubalah yang lain.

Topeng pelembap dengan madu

Untuk campuran yang anda perlukan:

  • 0. 5-1 sudu besar. l. Madu cair;
  • 1 sudu teh minyak buckthorn laut;
  • 1 sudu teh jus lidah buaya.

Penyediaan:

  1. Semua bahan dipanaskan secara berasingan dalam tab mandi air (pada suhu yang sama). Kemudian mereka bercampur.
  2. Anda boleh menambah 1-5 tetes minyak pati geranium. Topeng disapu dan dibilas selama 10-20 minit.

Selepas penggunaan selama 2-3 minggu, wajah bertambah baik secara visual, kulit menjadi lembut dan lembap.Dan selepas 2 bulan, kedutan kecil mula melancarkan.

topeng peremajaan dengan madu dan buckthorn laut

Topeng dadih Kefir

Resipi ini berwarna putih dan putih sambil membantu mengekalkan warna kulit. Cukup untuk mencampurkan 2 komponen:

  • 3 TBSP. l. Kefir;
  • 1 sudu besar. l. keju kotej lembut.

Campuran ini disapu pada wajah, leher dan décolleté (sesuai untuk kulit sensitif dan kawasan di sekitar mata) dan dibasuh dengan air selepas 20-25 minit. Perubahan positif dapat dilihat setelah 3-4 minggu penggunaan biasa.

Apabila jisimnya cair, anda boleh menambahkan tepung kentang atau tepung. Untuk melembutkan dan menyuburkan 1 sudu besar. l. Kefir diganti dengan jumlah madu yang sama. Dan untuk menyegarkan wajah, tambahkan 1 sudu teh ke topeng. Hijau.

Topeng peremajaan Kefir curd

Topeng protein

Formulasi klasik yang dibuat dari protein yang disebat dan jus lemon, tetapi pada masa yang sama mengeringkan kulit dengan lebat. Namun, berdasarkan ramuan ini, anda boleh membuat topeng berkhasiat yang akan mengetatkan oval wajah dan pori-pori. Akan memerlukan:

  • Protein;
  • 1 sudu teh jus lemon;
  • 0. 5 sudu teh minyak sayuran;
  • secubit garam, gula dan serbuk mustard;
  • 1-3 titis minyak pati bergamot.

Penyediaan:

  1. Tuangkan garam dan gula ke dalam protein dan pukul sehingga jisim gebu terbentuk.
  2. Panaskan minyak dan jus lemon dengan lembut di dalam tab mandi air. Campurkan dengan mustard dan ester.
  3. Campurkan semuanya dalam campuran dan pukul selama kira-kira 2-5 minit.

Oleh kerana topeng mengandungi komponen "agresif", pastikan bahawa tidak ada alergi. Campuran disapu 1-2 kali seminggu selama 10-20 minit dan kemudian dibilas kemudian. Kesan positif berlaku dalam jangka masa 1-3 bulan.

meremajakan topeng protein

Masker timun dan protein yang menyegarkan

Pulpa timun menyegarkan, sementara protein ayam diketahui dapat mengetatkan liang dan mengencangkan kulit. Penyediaan:

  1. Parut timun pada parut halus.
  2. Pukul 1 putih telur (ambil 2 keping ketika melekatkan leher dan décolleté) ke busa yang pekat. Sambungkan komponen.

Topeng disebarkan ke atas kulit dan dibiarkan selama 10-15 minit.Sebaiknya bilas dengan air suam dan kemudian dengan air sejuk.Aplikasi tunggal untuk sementara menaikkan nada wajah dan menghilangkan tanda-tanda keletihan. Selepas penggunaan 2-3 bulan secara berkala, pigmentasi dan kedutan dilancarkan.

topeng timun yang meremajakan

Topeng susu anti-kedut

Alat ini mengatasi tanda-tanda pertama perubahan berkaitan dengan usia dan meniru kedutan. Resipi:

  1. Kisar kuning telur dengan 1 sudu kecil. Bunga madu dan campurkan dengan 1 sudu kecil. Susu.
  2. Sapukan selama 10-20 minit. Ia bahkan dapat digunakan pada kelopak mata dengan menggunakan pembalut kapas yang direndam dalam jisim.
  3. Basuh dengan medium kontras.

Penggunaan yang berpanjangan - sekurang-kurangnya 2-4 bulan - menenangkan wajah kaki gagak, mengurangkan kekeringan dan keperitan kedutan.

topeng peremajaan dengan susu dan madu

Topeng telur untuk kulit kombinasi

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 1 biji telur;
  • 12-17 ml minyak alpukat;
  • 15-25 g keju kotej;
  • 0, 5 sudu kecil jus lemon.

Komponennya dicampur dengan teliti dan disapukan ke wajah dalam lapisan yang padat dan dibasuh setelah setengah jam. Topeng ini direka untuk pemakanan berkualiti tinggi dengan kesan yang sedikit mengencangkan.Untuk hasil tetap, anda memerlukan 14 prosedur yang dilakukan setiap hari.

meremajakan topeng telur

Topeng filem gelatin

Gelatin adalah kolagen haiwan - bahan yang secara langsung bertanggungjawab terhadap keanjalan. Resipi serupa berfungsi untuk penjagaan kulit berminyak:

  1. Rendam 1 sudu besar. l. Gelatin dalam 2-4 sudu besar. l. teh hijau, susu atau air. Larutkan selepas 15 hingga 20 minit dan panaskan dengan selesa (jangan sampai mendidih! ).
  2. Kacau sebentar 1 sudu kecil ke dalam campuran. Madu dan 0, 5 sudu kecil. Jus lemon. Sapukan ke wajah dalam 2-3 lapisan.
  3. Selepas 25-30 minit, topeng dikeluarkan dengan hati-hati dalam satu lapisan. Sekiranya ini menyakitkan, anda boleh merendam jisim dengan air panas dan membasuhnya.

Dalam 2-3 bulan, anda dapat menghilangkan keradangan tempatan, menegangkan kulit dan mengurangkan jumlah kedutan.

meremajakan topeng gelatin

Topeng kekuatan

Produk ini membantu mengangkat wajah dengan menegangkan kulit.Untuk mengangkat dengan tepat, anda harus berbaring sebaik sahaja menggunakan topeng untuk mengurangkan kesan graviti.Bahan-bahan:

  • 1-2 sudu besarl. Pati kentang;
  • sedikit air;
  • 1 ayam atau 3-4 protein puyuh.

Permohonan:

  1. Pati dicairkan dengan air dan ditambahkan ke putih telur yang disebat.
  2. Lebih baik menggunakan jisim di beberapa lapisan dan bilas setelah 20-30 minit, apabila topeng kering dan terasa mengetat.

Kesan yang kelihatan berlaku selepas 1-3 bulan.

topeng kekuatan yang meremajakan

Peremajaan lobak merah

Lobak mengandungi vitamin yang sangat berguna selepas 30 tahun: A, K dan C.Topeng yang dibuat darinya menyegarkan dirinya seperti topeng timun setelah 2-3 aplikasi dan memberikan kulit cahaya yang sihat. Penggunaan berterusan membolehkan anda melancarkan rangkaian kedutan halus secara beransur-ansur. Komponen yang diperlukan:

  • Lobak cincang;
  • 1 sudu besar. l. krim semula jadi;
  • 1 sudu teh pati;
  • 2-5 tetes jus (0, 5 sdt pulpa) cranberry.

Bahan-bahan dicampur dengan teliti dan dimasukkan ke dalam tab mandi air untuk membolehkan pes kentang menebal. Campuran siap digunakan selama 15-30 minit, dan kemudian dicuci.

meremajakan topeng lobak merah

Vitamin A dan E.

Untuk menghilangkan kelembutan dan mengekalkan keanjalan kulit, campuran vitamin dibuat. Untuk topeng seperti itu, anda memerlukan:

  • 10 titis vitamin A;
  • 12 titis vitamin E;
  • 5 ml minyak kuman gandum;
  • 7 ml beras atau minyak zaitun;
  • 5-10 g serbuk koko.

Proses itu sendiri:

  1. Minyak asas dipanaskan hingga 50 ° C dalam mandi air dan kemudian dicampurkan dengan koko. Vitamin ditambah pada akhir.
  2. Apabila topeng sejuk sedikit, kami menyapukannya pada wajah, leher dan décolleté.
  3. Selepas 15 hingga 20 minit, lebihan wang dikeluarkan dengan kain lembap. Maka anda perlu mencuci diri dengan air sejuk.
topeng peremajaan dengan vitamin a dan e

Formulasi seperti ini baik untuk kulit yang berkedut dan kering. Tetapi lebih baik melakukannya pada musim luruh atau musim bunga dalam kursus 14 hingga 20 prosedur dengan selang waktu 2 hingga 3 hari. Selama ini, orang tersebut memerlukan makanan tambahan.

Topeng pembersih

Hercules mengupas kotoran dengan lembut, sementara hijau menghilangkan kemerahan dan bengkak hanya dalam 2-3 aplikasi. Komponen:

  • 1 sudu besar. l. oatmeal tanah;
  • 1 sudu besar. l. dill cincang dan pasli;
  • 1-2 sudu teh minyak asas - badam atau biji anggur.

Penyediaan dan penggunaan:

  1. Campurkan bahan dan biarkan berehat selama beberapa minit. Bubur oat harus membengkak dan melembutkan sedikit.
  2. Sapukan dengan gerakan ringan, urut kulit sebentar dan biarkan selama 10-15 minit. Basuh dengan cara yang serupa dengan scrub.
topeng pembersih oatmeal yang menyegarkan

Topeng Firming

Anggur adalah antioksidan semula jadi yang meneutralkan toksin dan radikal berbahaya.Ini adalah kaedah terbaik untuk mengekalkan keanjalan kulit dengan melicinkan kedutan. Untuk menyediakan resipi, anda memerlukan:

  1. Campurkan dalam jumlah yang sama madu, jus anggur dan jumlah bubur buah beri yang sama.
  2. Sebarkan campuran ke kain lap atau kain lap dan sapukan pada wajah dan leher yang lembap.
  3. Selepas 15 hingga 20 minit, keluarkan lebihan dan basuh.

Perubahan yang dilihat akan ditunjukkan selepas prosedur 3-6. Selepas 3-4 bulan, kulit diketatkan dan kelegaannya bertambah baik.

Mengetatkan topeng dengan anggur

Angkat topeng

Selepas 30 hingga 40 tahun, formulasi berasaskan ragi mendapat kaitan tertentu. Mereka kaya dengan asid amino, vitamin kumpulan H, E dan B, yang mana ia mempunyai kesan meremajakan dan anti-radang. Penyediaan:

  1. Panaskan kira-kira 2 sudu besar. l. Aprikot atau minyak persik (anda boleh mengambil keduanya dalam nisbah 1: 1). Hanya masukkan kira-kira 20-30 g yis kering ke dalam campuran. Sekiranya lembut, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memarut dan menghancurkan tablet.
  2. Kacau dan angkat di tempat yang hangat selama 20-40 minit, tutup dengan sesuatu.
  3. Kuning telur ayam dimasukkan sebelum digunakan. Orang ramai disebat dengan baik.

Topeng digunakan dalam 2-4 langkah.Basuh dengan air suam kira-kira 15 hingga 20 minit selepas meletakkan lapisan terakhir. . . Untuk melicinkan kerutan kecil, 7 hingga 14 prosedur sudah mencukupi, sementara pengangkatan yang kelihatan memerlukan masa sekitar 2 hingga 4 bulan.

meremajakan topeng yis

Kontraindikasi dan kemungkinan akibatnya

Produk antipenuaan tidak digunakan oleh wanita di bawah usia 25 tahun. Di samping itu, tidak boleh menggunakan topeng rumah atau yang dibeli jika:

  • Lesi pada wajah - luka terbuka, selaran matahari segar, kerengsaan kulit, dan lain-lain;
  • ruam dan keradangan aktif;
  • sebilangan besar tahi lalat;
  • penyakit dermatologi, termasuk kronik - semasa eksaserbasi;
  • fasa pemulihan selepas beberapa prosedur kosmetik - rawatan laser, pengelupasan kimia, mesoterapi, dll.
Alergi terhadap topeng anti-penuaan

Jika tidak, jika tidak disalahgunakan, penjagaan tersebut dianggap agak selamat.Sudah tentu, dengan syarat anda telah memeriksa alahan terlebih dahulu: produk tersebut disapu pada pergelangan tangan dan dibiarkan selama 10-60 minit.Sekiranya tidak ada tanda-tanda kerengsaan segera setelah membersihkan kulit dan dalam masa 24 jam, topeng tidak berbahaya.

Tidak perlu dikatakan bahawa topeng yang disediakan sendiri tidak akan mengembalikan belia yang hilang. Mereka mempunyai kesan yang agak dangkal dan tidak mencetuskan pembaharuan sel. Namun, mereka cukup mampu menjaga penampilan kulit yang rapi, dan bila digabungkan dengan perawatan yang dirancang dengan baik, mereka dapat berfungsi sebagai alat yang baik untuk mencegah penuaan dini.